نظر روزنامه «حریت» در مورد روابط ارمنستان و ترکیه



Share/Save/Bookmark

روزنامه نووایه ورمیا در گزارش روز 11 فروردین خود با اشاره به روابط ارمنستان و ترکیه می نویسد که بعد از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایروان در ماه سپتامبر سال گذشته اصطلاح «ارمنستان و ترکیه در راه بهبود روابط قرار دارند» بین محافل سیاسی بین المللی باب شد. اما روز دهم فروردین روزنامه حریت چاپ ترکیه در مقاله ایی با همین عنوان اطلاعات محرمانه ایی را ارائه کرده است که به اصطلاح، روابط دیگر بهبود یافته اند. و تنها مسأله در آن است که آنکارا هنوز تصمیم نگرفته است که مرز با ارمنستان را قبل از سفر اوباما باز کند یا بعد از سفر. [+]

روزنامه حریت با استناد به مذاکرات محرمانه دیپلماتهای دو کشور می نویسد: «ترکیه و ارمنستان بمنظور برقراری روابط دیپلماتیک و گشایش مرز پیرامون یک «نقشه راه» به توافق رسیدند. آنکارا و ایروان در مسأله موازین اصلی آشتی تاریخی موافق هستند». نشریه بدون ذکر منبع می نویسد که بزودی صورت جلسه ایی امضا خواهد شد که همچنین مسائل فنی مربوط به نظارت مرز، عملیات گمرکی و غیره را هماهنگ خواهد کرد.
روزنامه با استناد به سخنان دیپلماتی که با شرط فاش نشدن نام خود مذاکرات را تفسیر نموده است، می نویسد: «کار سختی انجام شده است. و ما امیدواریم که نتایج آن بزودی به جامعه ارائه خواهند شد». بگفته وی صورت جلسه چارچوب برای انتقال به روابط دیپلماتیک کامل را تعیین خواهد نمود. اول نمایندگی های دیپلماتیک کوچک در آنکارا و ایروان باز خواهند شد یا بدین منظور به سفرای مقیم در کشورهای همسایه اختیاراتی داده خواهند شد. «همزمان ترکیه «نقشه راه» برای حل درگیری قره باغ کوهستانی را ارائه خواهد کرد. مکانیزمهای عملیات رژیم مرزبانی از طرف کمیسیون مربوطه تدوین خواهند شد اما بعنوان ژست حسن نیت اقدامات سریع برای گشایش تدریجی مرز انجام خواهند شد».
«حریت» بعد از استناد به منابع دیپلماتیک می گوید که تعیین تاریخ برای ترکیه کار سختی است و تردیدهای آنکارا را با سفر آتی رئیس جمهور آمریکا به ترکیه ارتباط می دهد. «حریت» می نویسد: «دوستان ترکیه در واشنگتن توصیه می کنند که ما قبل از سفر اوباما در مورد شروع بهبود روابط با ارمنستان اعلام نظر کنیم. این امر به رئیس جمهور آمریکا اجازه خواهد داد که او تحت فشار لابی ارمنی قرار نگیرد و قتل عام ارامنه را نپذیرد». بنظر روزنامه، آنکارا در هر صورت می خواهد منتظر سفر اوباما بماند و بعد از آن در مورد «معامله با ارمنستان» اعلام نماید. بعد از این دولت ترکیه در دو تاریخ دیگر می تواند در مورد بهبود روابط اعلام نظر کند. اولین تاریخ، اجلاس «سران ائتلاف تمدنها» است که در استانبول با شرکت رئیس جمهور آمریکا برگزار خواهد شد. ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز به این اجلاس دعوت شده است. امکان بعدی 16 آوریل است وقتی علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه در ایروان در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه شرکت خواهد کرد.
...طبق قوانین ترکیه، تصمیم پیرامون پذیرش کشور از سوی کابینه دولت اتخاذ می شود. اما «حریت» می نویسد که حزب حاکم عدالت و توسعه چه رفتاری را نشان خواهد داد، آیا آن به تصمیم دولتی پیرامون آغاز روابط دیپلماتیک با ارمنستان محدود خواهد شد یا این مسأله را برای تأیید به پارلمان ارائه خواهد کرد تا دولت را از انتقادات احتمالی اپوزیسیون محافظت کند و با توجه به حساسیت مسئله حمایت بیشتری را دریافت کند.
با تمام این تفاسیر وزارت امور خارجه ارمنستان اطلاعات موجود در رسانه های خبری ترکیه را تکذیب نموده است و گفته است که ادوارد نعلبندیان اعلام نکرده است که گشایش مرز ارمنستان- ترکیه بعد از سفر رئیس جمهور آمریکا به ترکیه برنامه ریزی شده است. تیگران بالایان دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه گفت: «اعلامیه هایی که به ادوارد نعلبندیان نسبت داده می شود، با واقعیت مطابقت ندارند». واقعاً اگر آنکارا هنوز خودش هم نمی داند، چه وقتی مرز را باز کند و یا کلاً باز کند یا خیر، ایروان تاریخ بازگشایی را «تسریع نخواهد نمود». ما مانند قبل باید منتظر باشیم و بازی آنکارا را دنبال کنیم.