ملوانان انگلیسی ، سنگ محک استراتژیکی



Share/Save/Bookmark

بالاخره بعد از سروصدای بسیاری دولت مهرورز آقای احمدی نژاد ملوانان متجاوز به خاک میهنمان را با سلام و صلوات راهی دیار خویش کرد.
بسیاری از متفکران و جراید بعد از صدور حکم آزادی این ملوانان شروع به انتقاد از دولت کرد به این مضمون که اگر این ملوانان متجاوز محسوب می شدند چرا آزاد شدند و چرا در روز آزادی آنان مسئولان نظام و از جمله شخص رئیس جمهور به بدرقه آمده بودند.
این سوالیست که جوابش را باید آقای احمدی نژاد و همفکرانش بدهند.
ولی بیاید از زاویه دیگری نیز به این مسئله نگاهی بیندازیم. بیاید این سوال را مطرح کنیم که اصلا چرا این ملوانان دستگیر شدند؟
دستگیری این ملوانان انگلیسی دو منفعت بزرگ برای ایران داشت که به قرار زیر می باشد:

1 – منطقه ای که این ملوانان در آنجا دستگیر شدند سالهاست که مورد اختلاف میان ایران و عراق می باشد. ولی ایران با دستگیری این ملوانان در منطقه مورد اختلاف خواست به جهانیان و دولت عراق ثابت کند که این منطقه متعلق به ایران می باشد. این عمل دست ایران را در سالهای آتی برای حل این اختلاف باز نگه خواهد داشت.

2- ایران همچنین با دستگیری ملوانان انگلیسی سعی کرد دولت بریتانیا را آزمایش و درصد احتمال حمله دول متحد انگلیس و آمریکا به ایران را ارزیابی کند. پادشاهی بریتانیای کبیر در طی دو قرن گذشته با کوچکترین کژ رفتاری کشورهای منطقه از جمله ایران ، قوای نظامی خود را در طول مرزهای کشورهای مذکور به صف می کرد. اما این بار گویی فقط به بیان چند جمله نیم بند و آبکی بسنده کرد. به این ترتیب می توان گفت که دول متحد انگلیس و آمریکا خواهان ایجاد جنگ با ایران نیستند و سعی می کنند با جنگ روانی و تحریمهای اقتصادی به مقابله با کشورمان بر آیند.

پس باید نتیجه گرفت که دستگیری ملوانان متجاوز به آبهای میهنمان سنگ محک استراتژیکی محسوب می شدند و نگه داشتن بیش از حد آنان دور از عقل بود.
بماند که ایران به علت گرانی نفت طی آن چند روز بیش از 150 میلیون دلار سود خالص را به خزانه خود واریز کرد.

آرتین