چرا گاز ایران به ارمنستان ارسال نشد؟



Share/Save/Bookmark

امروز در خبرها خواندم که دبیر مطبوعاتی وزارت انرژی ارمنستان گفته که: "گاز وارداتی از روسیه فعلا کفایت می‌کند، اما ارمنستان آماده است که اگر چنین نیازی وجود داشته باشد، در هر زمان واردات گاز از ایران را آغاز کند. به گفته لوسینه آرتونیان کلیه امور مربوط به احداث خط لوله انتقال گاز ایران-ارمنستان به پایان رسیده و این لوله آماده بهره‌برداری است". خانم آرتونیان همچنین تاکید کرده که گاز ایران نسبت به گاز روسیه "برتری قیمتی" ندارد [+].

اما ما خوب به یاد داریم که سال پیش همه با خوشحالی و اطمینان از این حرف می زدند که به زودی با پایان یافتن عملیات لوله کشی، گاز ایران به ارمنستان خواهد رسید. شروع عملیات انتقال گاز چند بار به تعویق افتاد و آخرین بار چنین تصمیم گرفته شد که روز اول آوریل گاز ایران به سوی ارمنستان جاری شود. و امروز اول آوریل است و وزارت انرژی ارمنستان در عین ناباوری اعلام می کند که ارمنستان مشکل کمبود گاز ندارد و اگر چنین نیازی داشت حتما از ایران گاز وارد خواهد کرد.
چرا دولت ارمنستان در چنین موقعیتی از دریافت گاز ایران امتناع کرد؟ منافع چه کسی باعث می شود تا گاز ایران وارد ارمنستان نشود؟
جواب روشن است، روسیه!
روسیه تنها تامین کننده گاز ارمنستان است و حتی از روز اول طرح خط لوله گاز ایران-ارمنستان دست خود را بر آن گذاشت و با اعمال نفوذ باعث شد که قطر لوله به حدی کاهش یابد تا مبادا گاز ایران از ارمنستان به سوی کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای اروپایی، فرستاده شود.
نکته جالب دیگر اینکه وزارت انرژی ارمنستان اعلام کرده که گاز ایران نسبت به گاز روسیه "برتری قیمتی" ندارد! آیا چنین است؟ آیا قیمت گاز ایران برابر قیمت گاز روسی است؟ قطعا اینطور نیست. گاز ایران قیمت پایین تری از گاز روسی دارد و اگر گاز ایران وارد منطقه تحت نفوذ روسیه شود باعث خواهد شد رقابتی بین ایران و روسیه برقرار شود و در این میان روسیه برای فروش انرژی خود مجبور به تجدید نظر در قیمتهایش خواهد شد و دیگر نخواهد توانست از مقوله انرژی به عنوان سلاح استفاده کند.
اما فقط در یک مورد امکان دارد قیمت گاز ایران و روسیه برای ارمنستان برابر شود و آن زمانی خواهد بود که عملیات واردات گاز ارمنستان از ایران را روسها تحت کنترل خود در بیاوند. در این زمان روسها با بالا بردن تعرفه قیمتها، قیمت گاز ایران را برابر قیمت گاز روسی خواهند کرد.