انتخاب مردم، براندازی نرم است؟



Share/Save/Bookmark

روز چهارشنبه 5 فروردین 88 آیت الله جنتی در نشست ناظران شورای نگهبان در بوشهر با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری با تجلیل از عملکرد محمود احمدی نژاد، در ادامه سخنان خود افزود "دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک تر باشد".

بعد از شنیدن این سخنان لحظه ایی به فکر فرو رفتم و از خود پرسیدم که آیا در ایران امکان دارد با وجود شورای نگهبان و نظارت استصوابی، کاندیدایی با عقایدی مقایر با عقاید نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی به پای صندوق های رای برسد؟ مسلم است که جواب این سوال صد در صد منفی می باشد و چنین کاندیدایی نمی تواند از فیلتر شورای نگهبانی که آیت الله جنتی خود ریاستش را بر عهده دارد بگذرد و بیشتر از آن به کرسی ریاست جمهوری برسد.
پس چه چیزی باعث شده که شخص آیت الله جنتی را نگران کرده است؟ آیا انتخاب مردم را می توان بر اندازی نرم لقب داد؟ در کدام یک از انتخابات گذشته، بعد از پیروزی انقلاب تا ریاست دولت نهم، انتخاب مردم نظام را با سقوط مواجه کرده که در این دوره ممکن است چنین شود؟ آیا جایز است که آیت الله جنتی در مقام ناظر انتخابات سخنانی بگوید که بار انتخاباتی و هواداری از شخص بخصوصی از آن استنباط شود؟ با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری نمی توان با سخنانی اینچنین مردم را به سوی کاندیدای خاصی هدایت کرد، چرا که مردم بهتر از هر کسی صلاح خود و کشور را می دانند، و همچنان که میرحسین موسوی اعلام کرده، "جامعه ایرانی در درون خودش هم اصلاح طلب است و هم اصولگرا، اصولگرایی و اصلاح طلبی مکمل یکدیگرند همانطوری که آزادی و عدالت از هم جدایی ناپذیرند. جامعه مایل نیست که به مقدسات مذهبی اش توهین شود و در عین حال نمی خواهد هر روز به بهانه ای کتاب یا روزنامه ای توقیف شود. مردم به روحانیت اعتماد دارند و این اعتماد باعث خیر و برکت است اما در عین حال دوست ندارند روحانیت دولتی شود".
پس با این حساب اگر اهداف نامعلوم دیگری وجود نداشته باشد، نمی توان انتخاب مردم را براندازی نرم علیه نظام لقب داد، بلکه برعکس انتخاب مردم نوعی دگرگونی است، گاهی نرم و گاهی سخت .